3 Paragrafen

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risicobeleid

De risico’s die in deze jaarrekening worden genoemd zijn een herijking van de risico’s welke in de begroting 2022 zijn opgenomen. Daartoe is, in afwijking van voorgaande jaren gebruik gemaakt van een uitgevoerde risico-inventarisatie waarbij de risico's zijn geïnventariseerd en zijn vastgelegd in een risicomanagementsysteem (NARIS). De hoogte en de beheersing van risico’s is een belangrijk speerpunt. Net als bij de bouw- en projectgerelateerde risico's (zie volgende paragraaf) wordt door middel van risicoanalyse met behulp van de Monte Carlo methode wordt de benodigde weerstandscapaciteit in beeld gebracht.
Daarbij is beoordeeld of eerder opgenomen risico’s nog steeds van toepassing waren en of het opgenomen risicobedrag nog valide was. Ook is nagegaan of er risico’s ontbreken. Daar waar nodig zijn aanpassingen doorgevoerd en zijn nieuwe risico’s opgevoerd en niet meer van toepassing zijnde risico’s zijn verwijderd. Met de wijziging in systematiek willen wij beter in beeld krijgen welke risico's we lopen, hoe groot de omvang ervan is en daarmee het beslag op onze weerstandscapaciteit en welke beheersmaatregelen we kunnen treffen om de kans op het voordoen van een risico te verkleinen. De periodieke actualisatie van de risico's vindt in samenspraak met de AA-organisatie plaats, omdat daar de feitelijke uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt.
In totaal zijn voor Aalsmeer 77 risico's (excl. bouw- en projectgerelateerde risico's, maar inclusief GPAG) in beeld gebracht. In het overzicht in het volgende gedeelte van deze paragraaf wordt alleen de top 10 van risico's gepresenteerd met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit.
Ook met de zogenaamde "black swan" (risico’s met een extreem kleine kans, maar een grote impact en als belangrijk kenmerk dat het een zeer moeilijk in te schatten risico is) is bij de bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit rekening gehouden.

Frauderisico’s
Vanaf 2022 rapporteert de accountant in de controleverklaring expliciet over zijn werkzaamheden op het gebied van frauderisico’s en in het accountantsverslag zijn observaties geven van de kwaliteit van de frauderisicobeheersing van de gemeente.
Frauderisico’s zijn weliswaar onderdeel van de verschillende processen, maar niet afzonderlijk identificeerbaar. In 2023 wordt gestart met het opstellen van een frauderisicoanalyse voor de kernorganisatie. Het gaat er per specifiek bedrijfsonderdeel over om de risico’s, de kans dat een frauderisico zich zal voordoen en de eventuele beheersmaatregelen te inventariseren. Met als doel om tot een praktische aanpak voor de gemeente te komen om daarmee frauderisico’s te beperken. De frauderisicoanalyse van de AA-organisatie is de verantwoordelijkheid van de directie en het gemeentebestuur van Amstelveen.

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 16:34:51 met de export van 07/12/2023 16:26:21