Verbonden partijen
De verbonden partijen bestaan uit
- Gemeenschappelijke regelingen
- Stichtingen en verenigingen en
- Vennootschappen en coöperaties.
3.6 Verbonden Partijen
Verbonden partijen
De verbonden partijen bestaan uit
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||||||
Doelstelling | Het behartigen van belangen die verband houden met een evenwichtige en harmonische ontwikkeling van de regio Amsterdam. Die belangen betreffen verkeer en vervoer. | |||||||
Deelnemers | De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad. | |||||||
Relatie met | Programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid | |||||||
Bestuurlijk belang | Twee gemeenteraadsleden in de Regioraad. | |||||||
Financieel belang | Het takenpakket van de vervoerregio wordt volledig bekostigd uit BDU-gelden. | |||||||
Risico's | In haar paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft de vervoerregio aan dat zij risico’s onderkend rond de thema’s OV governance, grote opgaven, financiën, bestuur en organisatie. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
0 | 222 | 0 | 333.131 | 399.452 | ||||
Vestigingsplaats | Hoofddorp | |||||||
Doelstelling | Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten daar waar eenheid van beleid met het oog op een evenwichtige ontwikkeling in het gebied wenselijk is. Het Amstelland en Meerlanden overleg voert bestuurlijk overleg, stemt het beleid af over grensoverschrijdende vraagstukken en streeft naar gemeenschappelijke standpunten en het naar buiten brengen daarvan. Tenslotte is het stimuleren van contacten met andere gemeenten en regioverbanden ook relevant voor het overleg. | |||||||
Deelnemers | De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, De Ronde Venen en Uithoorn. | |||||||
Relatie met | Programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid. | |||||||
Bestuurlijk belang | Het Plenair college (het AB van de GR AM), de Regiegroep AM (het DB van de GR AM) en het secretarissenoverleg AM zijn onderdeel van de gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden. Daarnaast zijn er drie portefeuillehouders-overleggen op deelregionaal niveau, namelijk voor Economie, Wonen en Verkeer en Vervoer. De wethouders uit AM bereiden in deze overleggen de ‘AM inbreng’ in betreffende bestuurlijke platform-overleggen op MRA niveau voor en maken bestuurlijke afspraken op AM niveau. | |||||||
Financieel belang | De bijdrage voor 2022 bedroeg op € 23.000. | |||||||
Risico's | Niet van toepassing. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
6 | 60 | 66 | 0 | |||||
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||||||
Doelstelling | De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland is opgericht per 1 januari 2008. Een geactualiseerde versie van de Gemeenschappelijke regeling is per 1 januari 2016 in werking getreden. | |||||||
Deelnemers | De raden en de colleges van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. | |||||||
Relatie met | Programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid. | |||||||
Bestuurlijk belang | Het bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Naast een algemeen bestuur fungeert een dagelijks bestuur. | |||||||
Financieel belang | De bijdrage voor 2022 bedroeg op € 1,2 miljoen. | |||||||
Risico's | De paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de Veiligheidsregio geeft geen inzicht in het soort risico’s dat de Veiligheidsregio signaleert. Wel heeft zij een ratio opgenomen. Deze bedraagt ultimo 2022 1,4. De Veiligheidsregio heeft als norm gesteld dat deze tussen de 1,0 en 1,4 moet liggen. Daarmee voldoet 2022 aan de eigen norm. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
1.737 | 24.227 | 24.140 | 62.933 | 82.036 | ||||
Vestigingsplaats | Amstelveen | |||||||
Doelstelling | De Gemeenschappelijke Regeling Openbare Gezondheidszorg (OGZ) Amstelland draagt zorg voor de uitvoering van de Wet publieke gezondheid (Wpg) voor de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. In de GR is opgenomen dat de GGD Amsterdam de taken uitvoert. In essentie gaat het om zowel de bescherming van de volksgezondheid tegen risicofactoren, alsmede het actief bevorderen van de (preventieve) volksgezondheid waar dat nodig is. Concrete basis- en maatwerktaken zijn sociaal medische advisering, forensische geneeskunde, hygiëneadvisering aan instellingen, infectieziektebestrijding, medische milieukunde, jeugdgezondheidszorg, inspectie kinderopvang, cursussen en trainingen, vangnet en advies. | |||||||
Deelnemers | De colleges van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. | |||||||
Relatie met | Programma 1. Sociaal domein. | |||||||
Bestuurlijk belang | Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de deelnemende colleges. | |||||||
Financieel belang | De door elke gemeente verschuldigde bijdrage wordt vastgesteld naar rato van het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten. | |||||||
Risico's | De GR OGZ Amstelland heeft in haar paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de jaarstukken 2022 een viertal risico’s benoemd die zich richten op arbeidsmarkt, het staken van de overeenkomst door de gemeente Amsterdam en een BTW issue. In haar paragraaf stelt zij dat het weerstandsvermogen is vastgesteld op maximaal 10% van de totale bijdrage van de deelnemende gemeenten. Per 31 december 2022 is de ratio 1,29. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
49 | 1.031 | 1120 | 159 | 159 | ||||
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||||||
Doelstelling | Doel is meer kinderen geweldloos kunnen laten opgroeien. Het zorg dragen voor een Advies en Meldpunt Huiselijk geweld en Kindermishandeling, met als doel: de duur, de ernst en de kans op herhaling van huiselijk geweld en kindermishandeling in afzonderlijke gezinnen/families doen afnemen en meer kinderen geweldloos kunnen laten opgroeien. Zorgdragen voor het Centrum Seksueel Geweld (CSG) met als doel onder andere de versterking van de hulpverlening aan slachtoffers van seksueel geweld in de regio. | |||||||
Deelnemers | De colleges en gemeenteraden van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. Gelet op de gemeentelijke herindeling met Amsterdam in 2022 is de gemeente Weesp tot de beoogde fusiedatum op 24 maart 2022 tijdelijk als zelfstandige gemeente toegetreden tot de GR Amsterdam - Amstelland. | |||||||
Relatie met | Programma 1. Sociaal domein. | |||||||
Bestuurlijk belang | Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouders zorg of jeugd van de deelnemende colleges. | |||||||
Financieel belang | De bijdrage voor 2022 bedroeg op € 90.000. | |||||||
Risico's | Niet van toepassing. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
2.065 | 7.500 | 9.368 | 0 | |||||
Vestigingsplaats | Hoofddorp (statutair en fysiek) en Amstelveen (fysiek) | |||||||
Doelstelling | De Werkorganisatie behartigt de gemeenschappelijke en afzonderlijke belangen van de deelnemers en hun colleges op het gebied van: | |||||||
Deelnemers | College van burgemeester en wethouders van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn. | |||||||
Relatie met | Programma 1 Sociaal domein. | |||||||
Bestuurlijk belang | Eén lid van het college van burgemeester en wethouders maakt deel uit van het bestuur. De dagelijkse werkzaamheden vinden plaats onder de verantwoordelijkheid van de directeur van AM Match. | |||||||
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage aan de dienstverlening voor de doelgroep uit de Participatiewet met een verdiencapaciteit tot 70% van het wettelijk minimumloon bedroeg in 2022 € 161.000. | |||||||
Risico's | Eind 2021 is door het bestuur van de regeling besloten om een algemene reserve aan te houden van € 2.466.000. Deze norm geldt voor 2022 en 2023. De risicoanalyse die daaraan ten grondslag ligt wordt tweejaarlijks geactualiseerd. De reserve is bedoeld voor risico’s in de bedrijfsvoering waarvoor geen voorzieningen mogen worden gevormd. In haar paragraaf weerstandsvermogen is toegelicht dat het gaat om risico’s op het gebied van de Rijksbijdrage, de coronapandemie, AVG en verzekeringen. Daarnaast ziet AM Match risico’s als gevolg van de oorlog in Oekraïne en de loon-prijsinflatie waardoor werkgevers terughoudend kunnen zijn om mensen uit de Participatiewet aan te nemen. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
713 | 2.934 | 3.517 | 1.976 | 1.393 | ||||
Vestigingsplaats | Amstelveen | |||||||
Doelstelling | Meerwaarde realiseren door samen te werken op het gebied van heffing en invordering van gemeentelijke belastingen. | |||||||
Deelnemers | De gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel, Uithoorn en de Ronde Venen. | |||||||
Relatie met | Algemene dekkingsmiddelen | |||||||
Bestuurlijk belang | De gemeente Amstelveen is de centrumgemeente (Wgr artikel 8, lid 3). De colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten kunnen besluiten over toetreding tot, wijziging, uittreding en opheffing van de GR. | |||||||
Financieel belang | De bijdrage voor 2022 bedroeg € 0,7 miljoen. | |||||||
Risico's | Niet van toepassing. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||||
Vestigingsplaats | Amstelveen | |||||||
Doelstelling | Het bundelen van de uitvoeringskracht in één ambtelijke organisatie, geplaatst bij de gemeente Amstelveen. | |||||||
Deelnemers | De gemeenten Aalsmeer en Amstelveen. | |||||||
Relatie met | Alle programma’s. | |||||||
Bestuurlijk belang | Beide colleges van burgemeester en wethouders vormen het bestuurlijk overleg; zij kunnen zich in het bestuurlijk overleg laten vertegenwoordigen door een of meerdere leden. | |||||||
Financieel belang | De bijdrage voor 2022 bedroeg op € 24,9 miljoen (inclusief aanvullende dienstverlening). | |||||||
Risico's | Niet van toepassing. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||||
Vestigingsplaats | Zaandam | |||||||
Doelstelling | De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied voert taken uit in het kader van: | |||||||
Deelnemers | De provincie Noord-Holland en de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn en Zaanstad. | |||||||
Relatie met | Programma 4 Openbare ruimte, programma 5 Ruimtelijke ontwikkeling en programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid. | |||||||
Bestuurlijk belang | Een lid van het college van burgemeester en wethouders in het Algemeen bestuur en tevens lid in het Dagelijks bestuur. | |||||||
Financieel belang | De bijdrage voor 2022 bedroeg € 397.000. | |||||||
Risico's | De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft in haar jaarstukken 2022 haar strategische bedrijfsvoeringsrisico’s in beeld gebracht. Per risico is aangegeven wat het meerjarig effect is. Deze richten zich op veranderingen in wet- en regelgeving, omzetfluctuaties, conjunctuur en arbeidsmarkt, bedrijfsvoering en prestatiegericht financieren. Uit de jaarstukken 2022 blijkt dat de omvang van het benodigde weerstandsvermogen ultimo 2022 niet voldoet aan de gestelde norm van 1,0 (jaarstukken 2022 0,7). Dit is het gevolg van het negatief rekeningresultaat over 2022. De Omgevingsdienst geeft aan zich in te spannen om in 2024 en 2025 weer naar de norm toe te groeien. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
-909 | 4.010 | 2.634 | 18.535 | 28.100 | ||||
Vestigingsplaats | Rotterdam | |||||||
Doelstelling | Door de wettelijk voorgeschreven splitsing van Eneco per 31 januari 2017 zijn twee bedrijven ontstaan: Stedin (netwerkbedrijf) en Eneco groep (energiebedrijf). Tot de splitsing bestond de wettelijke verplichting dat de aandelen in Eneco in handen waren van lokale overheden. In tegenstelling tot het energiebedrijf blijft dit voor Stedin gehandhaafd. De aandelen van Stedin zijn in handen van 53 gemeenten, waarvan er 44 een aandeel hebben van minder dan 2%. Het totaal aantal geplaatste en volgestorte aandelen door de deelnemende gemeenten bedraagt 4.970.978. Aalsmeer bezit 5.730 aandelen (0,12%), waarvan de nominale waarde € 573.000 bedraagt (€ 100 nominaal per aandeel). De gemeente Rotterdam heeft daarentegen een aandelenkapitaal van 31,69% en bezit samen met de gemeenten Den Haag en Dordrecht 57,29% van de aandelen. Het dividend dat jaarlijks wordt uitgekeerd wordt gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. | |||||||
Deelnemers | De aandelen van Stedin Holding N.V. zijn in handen van 53 gemeenten. | |||||||
Relatie met | Algemene dekkingsmiddelen. | |||||||
Bestuurlijk belang | Algemene vergadering van aandeelhouders. | |||||||
Financieel belang | Het uitgekeerde dividend in 2022 (over 2021) bedraagt € 3.159. | |||||||
Risico's | Door de wettelijk voorgeschreven splitsing van Eneco per 31 januari 2017 zijn twee bedrijven ontstaan: Stedin (netwerkbedrijf) en Eneco groep (energie, opwekking, levering c.a.). Tot de splitsing bestond de wettelijke verplichting dat de aandelen in Eneco in handen waren van lokale overheden. Voor Stedin blijft dit de situatie, voor Eneco groep bestaat deze verplichting per 1 februari 2017 niet meer. In de raad van 27 september 2017 is ter ondersteuning van de strategische koers van Eneco en vanuit het financiële belang van Amstelveen besloten de aandelen Eneco te behouden. De aandeelhouders die wensen af te bouwen vertegenwoordigen meer dan 50% van het geplaatste aandelenkapitaal. Dit betekent dat een transactieproces wordt voorbereid. De commissie van verkopende aandeelhouders zal daartoe in overleg treden met Eneco. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
44 | 3.270 | 4.892 | ||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||||||
Doelstelling | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50). | |||||||
Deelnemers | De BNG, opgericht in 1914, is een structuurvennootschap. De aandelen zijn voor de helft in handen van de Staat; de andere helft is geplaatst bij decentrale overheden (gemeenten, provincies en hoogheemraadschap). | |||||||
Relatie met | Algemene dekkingsmiddelen. | |||||||
Bestuurlijk belang | Algemene vergadering van aandeelhouders. | |||||||
Financieel belang | Het uitgekeerde dividend in 2022 (over 2021) bedraagt € 58.954 | |||||||
Risico's | ||||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
300 | 5.062 | 4.615 | 143.995 | 107.459 | ||||
Vestigingsplaats | Rijsenhout | |||||||
Doelstelling | De Meerlanden wil voortrekker zijn in de circulaire transitie in de regio. Voor de gemeente Aalsmeer betekent dit dat De Meerlanden wordt ingezet om ons huisvuil in te zamelen, en na te scheiden. Dit doet Meerlanden onder meer via het programma Van Afvalstoffen Naar Grondstoffen (VANG). Daarnaast voert de Meerlanden voor ons het buitenonderhoud en de gladheidbestrijding uit. | |||||||
Deelnemers | Naast de gemeente Aalsmeer (8,42%), zijn ook de gemeenten Bloemendaal (6,22%), Diemen (10,07%), Haarlemmermeer (42,23%), Heemstede (7,7%), Hillegom (6,27%), Lisse (6,5%) en Noordwijk (12,59%) aandeelhouder in de Meerlanden NV. Het aantal aandelen wordt bepaald op basis van het aantal aansluitingen. Dit wordt dus jaarlijks herijkt. | |||||||
Relatie met | Programma 4 Openbare ruimte | |||||||
Bestuurlijk belang | De Meerlanden Holding NV is een belangrijke partner van de gemeente Aalsmeer op het gebied van het ophalen van afval, reiniging van de openbare ruimte, onderhoud van de openbare ruimte en gladheidsbestrijding. | |||||||
Financieel belang | Het financieel belang van de gemeente Aalsmeer bestaat uit een aantal onderdelen. | |||||||
Risico's | ||||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
534 | 31.265 | 33.276 | 29.976 | 28.862 | ||||
Vestigingsplaats | Aalsmeer | |||||||
Doelstelling | • Het stichten, beheren, onderhouden, schoonmaken, beveiligen en/of exploiteren van onroerende zaken gelegen in de gemeente Aalsmeer, waaronder sport en welzijnsaccommodaties, horecagelegenheden en cultureel erfgoed. Inclusief de tot dit erfgoed behorende zaken. | |||||||
Deelnemers | De gemeente Aalsmeer is enige deelnemer en enig aandeelhouder van ESA BV | |||||||
Relatie met | Programma 2 Onderwijs en ontplooiing. | |||||||
Bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder. Het volgestort kapitaal bedraagt € 45.000. | |||||||
Financieel belang | De ESA is een belangrijke subsidierelatie van de gemeente Aalsmeer en ontvangt over 2022 €1,9 mln. aan subsidie. Deze subsidie bestaat voor ruim € 374.000 aan een bijdrage in verband met groot onderhoud. Daarnaast is de subsidie voor een aanzienlijk deel bedoeld om het verschil te dekken tussen de huur die ESA aan de gemeente betaalt en de huur die zij bij de sportverenigingen in rekening kan brengen. | |||||||
Risico's | ||||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-02-2022 | 31-12-2022 | |||
1) | 587 | 1) | 1.351 | 1) | ||||
Vestigingsplaats | Aalsmeer | |||||||
Doelstelling | Met Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV is een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Green Park Aalsmeer langs de verlengde N201. | |||||||
Deelnemers | Gemeente Uithoorn (mede aandeelhouder). | |||||||
Relatie met | Programma 5 Ruimtelijke ontwikkelingen. | |||||||
Bestuurlijk belang | 50% aandeelhouder. | |||||||
Financieel belang | 50% van een eventueel saldo op de grondexploitatie na het gereed komen van de ontwikkeling van het exploitatiegebied. | |||||||
Risico's | Op pagina 193 van deze jaarstukken is ingegaan op de verliesvoorziening die we voor Greenpark Aalsmeer gebiedsontwikkeling B.V. (GPAG B.V.) hebben moeten treffen. De risico’s die we verder bij GPAG B.V. als aandeelhouder signaleren zijn onderdeel van onze gemeentelijke paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
-2.830 | 6.542 | -2.821 | 86.607 | 95.419 | ||||
Vestigingsplaats | Aalsmeer | |||||||
Doelstelling | Greenport Aalsmeer is een community waarin ondernemers, overheden, onderzoek- en onderwijsinstellingen vertegenwoordigd zijn. Samen werken ze aan sierteeltvraagstukken die niemand van ons alleen kan oplossen, zoals schaarste op de arbeidsmarkt, het gebrek aan ruimte en de noodzakelijke versnelling van de circulaire economie. | |||||||
Deelnemers | N.v.t. | |||||||
Relatie met | Programma 3 Economie en duurzaamheid | |||||||
Bestuurlijk belang | Een lid van het college van burgemeester en wethouders in het bestuur en een lid in de Stuurgroep. | |||||||
Financieel belang | De bijdrage voor 2022 bedroeg op € 30.000. | |||||||
Risico's | Op pagina 193 van deze jaarstukken is ingegaan op de verliesvoorziening die we voor Greenpark Aalsmeer gebiedsontwikkeling B.V. (GPAG B.V.) hebben moeten treffen. De risico’s die we verder bij GPAG B.V. als aandeelhouder signaleren zijn onderdeel van onze gemeentelijke paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
0 | 118 | 116 | 68 | 101 | ||||