3 Paragrafen

3.5 Bedrijfsvoering

Dienstverleningsbijdrage

In 2022 bedroeg de dienstverleningsbijdrage aan Amstelveen € 16,4 miljoen. Voor dit bedrag realiseert de AA-organisatie de producten en diensten zoals opgenomen in de programmabegroting. Daarnaast is er nog € 8,5 miljoen in rekening gebracht door Amstelveen aan Aalsmeer voor de inzet op projecten, buitenruimte en vastgoed.

Onderdeel van de dienstverleningsbijdrage is een bijdrage in de ICT. Hiervoor zijn de volgende zaken uitgevoerd: Het jaar 2022 was het laatste jaar van het vierjarige programma Digitale Transformatie. Dit programma heeft tot doel om processen, middelen en medewerkers te transformeren naar de centrale overheid, maar vooral ook door de samenleving gevraagde efficiënte, klantgerichte, digitale dienstverlening. 
Ieder jaar wordt een uitvoeringsplan opgesteld, dat bestaat uit vier thema’s: samenleving, systemen, processen en mensen. Op basis van het uitvoeringsplan worden projectplannen gemaakt. 
In de jaren 2019 en 2020 is een stevige basis gelegd met nieuwe voorzieningen voor het digitaliseren van de werkprocessen. Evenals in 2021, zijn er in 2022 tientallen processen gedigitaliseerd (en een deel daarvan is ook geoptimaliseerd).

  • Ruim 70 werkprocessen zijn gedigitaliseerd dan wel geoptimaliseerd. Een belangrijke groep processen die geoptimaliseerd is betreft de subsidieprocessen. Veel van deze processen zijn nieuwe digitale producten en diensten voor inwoners en bedrijven. Hierdoor is het voor hen mogelijk om een groot aantal gemeentelijke producten en diensten tijd- en plaatsonafhankelijk af te nemen.
  • Voor circa 150 werkprocessen die al digitaal werden afgehandeld is de gebruikersomgeving vernieuwd en geoptimaliseerd.
  • Onder de gedigitaliseerde processen vallen ook de meldingen openbare ruimte, deze processen zijn geoptimaliseerd. Hierbij kunnen inwoners via Internet of met een App meldingen doen en problemen melden in de openbare ruimte. Die meldingen komen vervolgens digitaal bij de behandelaar van de melding. Ook het bestuurlijke besluitvormingsproces van het college B&W verloopt, inclusief elektronische handtekening en publicatie op Internet, nu geheel digitaal.
  • Verder is in het kader van papierloos werken de digitale postkamer uitgerold bij meerdere teams, zodat medewerkers het versturen van papieren post volledig digitaal kunnen uitvoeren.
  • Actuele management- en stuurinformatie is beschikbaar voor het verbeteren van de dienstverlening.
  • Ten behoeve van conformiteit aan de AVG wetgeving zijn in 2022 de resterende verplichte DPIA's op werkprocessen uitgevoerd.
  • Voor logging en monitoring voor de veiligheid van netwerkverkeer zijn nu, in samenwerking met een partner, systemen voor logging en monitoring aan het inrichten. Dat project wordt begin 2023 afgerond.
  • Autorisatieprocessen voor instroom, doorstroom en uitstroom zijn herzien. Tevens is autorisatiemanagement op een hoger niveau gebracht door de uitrol van een nieuw systeem voor het centraal beheren van autorisaties in applicaties, mailboxen en netwerkschijven.
  • De gehele organisatie en bestuur is voorzien van een nieuwe werkplek op basis van Microsoft365. Dit maakt het mogelijk om veilig en optimaal te kunnen samenwerken, waarbij we voldoen aan de wettelijke eisen van privacy en informatieveiligheid.
  • Bij tientallen (project)teams is Sharepoint uitgerold om beter digitaal te kunnen samenwerken aan documenten.
Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 16:34:51 met de export van 07/12/2023 16:26:21