3 Paragrafen

3.5 Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering organisatie AA

In de paragraaf bedrijfsvoering van de gemeente Amstelveen worden ontwikkelingen genoemd die de bedrijfsvoering van de Amstelveense organisatie raken en daarmee ook voor Aalsmeer van belang zijn.

In 2022 hebben o.a. de volgende onderwerpen aandacht gekregen binnen de organisatie:

  1. HRM (eigentijds werkgeverschap, diversiteit en inclusie en verzuim).
  2. Door-organiseren en door-ontwikkelen van de organisatie
  3. Afdelingsoverstijgend & opgavegericht samenwerken

Alle ontwikkelingen met betrekking tot de bedrijfsvoering kunt u desgewenst terugvinden in de paragraaf bedrijfsvoering van de jaarstukken 2022 van de gemeente Amstelveen.

Klachtenfunctionaris
Met ingang van 1 januari 2022 zijn de klachtenfunctionarissen, die de klachten voor de gehele AA-organisatie behandelen, onafhankelijk gepositioneerd rechtstreeks onder de directie, functioneel autonoom en door het college gemandateerd om klachten te behandelen Klachten over de kernorganisatie Aalsmeer worden behandeld door de klachtenadviescommissie Aalsmeer conform de Regeling behandeling klaagschriften Aalsmeer 2014

Inwoners en ondernemers kunnen via allerlei kanalen hun uitingen van onvrede over het gemeentelijk handelen van de AA-organisatie uiten. Die klachten worden geregistreerd en daarover wordt jaarlijks verantwoording afgelegd door het klachtenteam.
In 2022 zijn er in totaal 130 klachten binnen gekomen over de gemeente Aalsmeer en 221 over zorgaanbieders (contractaanbieders). Dat is een stijging van het aantal klachten over de gemeente met 67% en voor de zorgaanbieders met 31%. De substantiële stijging gemeenteklachten is vooral te duiden uit de klachten die binnengekomen zijn over de Meerlanden (groen en afval). Voorgaande jaren werden deze klachten door de Meerlanden afgehandeld en niet geregistreerd door het klachtenteam. Het gaat hier om de klachten die bij de gemeente zijn ingediend. Voor wat betreft de zorgaanbieders is de stijging grotendeels te verklaren door een nieuwe aanbieder in het WMO-vervoerder. Wij zien in de aanvangsfase altijd een stijging van het aantal klachten. Inmiddels is gebleken dat dit zich niet heeft genormaliseerd en is het WMO-vervoer naar een andere aanbieder over gegaan.
Het klachtenteam registreert zowel informele als formele klachten. Over 2022 is het aantal formeel afgehandelde klachten gemeente gelijk gebleven op 20 en het aantal informeel afgehandelde klachten gestegen van 55 naar 110. Meer cijfers en toelichting zullen worden opgenomen in de jaarrapportage 2022.
Het klachtenteam bespreekt 1x per jaar de klachten/trends met de gemeentesecretaris en 1x met de burgemeester en gemeentesecretaris.

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 16:34:51 met de export van 07/12/2023 16:26:21