2 Programmaverantwoording

2.6 Bestuur, bevolking en veiligheid

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2022

Rekening 2022

Saldo

Programma

2021

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2022

6.4 Bestuur

-2.041

-2.283

2.658

292

-2.366

2.616

293

-2.323

43

6.2 Burgerzaken

-402

-363

1.010

437

-573

1.018

482

-535

37

6.1 Crisisbeheersing en brandweer

-1.419

-1.414

1.432

0

-1.432

1.424

0

-1.424

9

6.1 Openbare orde en veiligheid

-1.649

-1.691

1.862

33

-1.829

1.736

50

-1.686

143

Totaal saldo van baten en lasten

-5.510

-5.752

6.961

762

-6.199

6.794

825

-5.968

231

Resultaat

-5.510

-5.752

6.961

762

-6.199

6.794

825

-5.968

231

Belangrijkste begrotingsafwijkingen

6.4 Bestuur (voordeel lasten € 43.000)

Griffie (voordeel lasten € 14.000)
De functie van raadsadviseur is structureel parttime ingevuld (0,8 vte). Ondanks extra inhuur van een raadsadviseur leidt dit tot een voordeel van € 14.000 op de personele lasten van de griffie.

Regionale en internationale samenwerking ( voordeel lasten € 9.000 )
De jaarlijkse bijdrage voor convenantpartners MRA is in 2022 € 9.000 lager dan begroot. De verwachte hogere kosten voor de in 2022 gerealiseerde versterking van de samenwerking zijn niet in rekening gebracht in 2022. Deze kosten worden verwacht in 2023.

Diverse afwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten €  19.000, voordeel baten € 1.000) worden niet nader toegelicht.

6.2 Burgerzaken (voordeel € 37.000)
Leges en rijksafdrachten burgerzaken (voordeel baten € 45.000)
De gerealiseerde inkomsten uit hoofde van paspoorten, rijbewijzen, garantverklaringen en naturalisatie zijn € 45.000 hoger dan verwacht. Deze extra inkomsten zijn met name ontstaan door omzet reisdocumenten. Bij de nieuwe prognose in de 2e bestuursrapportage was rekening gehouden met extra aanvragen reisdocumenten vanwege door corona uitgestelde aanvragen. De verwachting was dat deze extra piek zou duren tot en met het derde kwartaal. Deze heeft echter geduurd tot einde van het jaar.  

Diverse afwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 8.000 ) worden niet nader toegelicht.

6.1 Crisisbeheersing en brandweer (voordeel € 9.000)
Diverse afwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten €  9.000) worden niet nader toegelicht.

6.1 Openbare orde en veiligheid (voordeel € 143.000)
Ondermijning (voordeel lasten € 129.000, voordeel baten € 41.000)
Het restantbudget vloeit enerzijds uit de reguliere taken voort, doordat er geen kosten zijn geweest voor de regionale casusregisseur radicalisering vanwege een rijkssubsidie (die via het Actiecentrum Veiligheid en Zorg is ontvangen). Tevens is deze functie in het grootste deel van 2022 niet ingevuld vanwege een openstaande vacature. De inhoudelijke werkzaamheden zijn tijdelijk waargenomen door Amsterdam. Hiervan wordt geen doorberekening verwacht. Genoemde vacature is in het 1e kwartaal 2023 ingevuld.
Er zijn daarnaast nauwelijks kosten gemaakt voor openbare orde incidenten die gebruikelijk ten laste komen van het reguliere budget.
Anderzijds zijn de geraamde kosten voor de adviseur veiligheid en ondermijning bij de ontvlechting van de budgetten van de kernorganisatie dubbel geraamd.

Diverse afwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 3.000, nadeel baten € 24.000) worden niet nader toegelicht.

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 16:34:51 met de export van 07/12/2023 16:26:21