2 Programmaverantwoording

2.4 Openbare ruimte

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2022

Rekening 2022

Saldo

Programma

2021

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2022

4.2 Verkeer en vervoer

-6.322

-7.163

5.892

524

-5.368

5.628

589

-5.039

329

4.1 Openbaar groen en openluchtrecreatie

-3.222

-3.895

3.831

83

-3.747

3.652

106

-3.546

201

4.2 Riolering

740

676

2.900

3.576

676

2.900

3.576

676

0

4.3 Afval

785

821

3.520

4.341

821

3.520

4.341

821

0

4.3 Milieubeheer

-760

-1.031

1.190

192

-998

1.059

191

-868

130

4.4 Begraafplaatsen

-79

-49

569

520

-49

569

520

-49

0

Totaal saldo van baten en lasten

-8.858

-10.641

17.901

9.236

-8.665

17.327

9.323

-8.004

660

Reservemutatie

-1.100

3.128

7.871

7.033

-839

7.358

6.299

-1.059

-220

Resultaat

-9.958

-7.513

25.772

16.269

-9.503

24.685

15.622

-9.063

440

Belangrijkste begrotingsafwijkingen

4.2 Verkeer en vervoer (voordeel € 329.000)
Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer (voordeel lasten € 222.000, voordeel baten € 64.000)
Op het taakveld Verkeer en vervoer worden de beheerkosten, de voorbereidingskosten van projecten en de groot onderhoudsprojecten van de onderdelen wegen, kunstwerken, verkeer, openbare verlichting en overig verantwoord. Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar bijlage 8.3 Meerjarenprojectenplan Buitenruimte bij deze jaarrekening. Het voordeel in de lasten en de baten leidt door een lagere onttrekking uit de reserve buitenruimte tot een nadeel in reservemutaties van € 286.000.

Verkeer en vervoer algemeen (voordeel lasten € 163.000)
Het algemene verkeersbudget voor niet-projectmatige en relatief kleine werkzaamheden is nauwelijks ingezet in 2022. Dit levert een voordeel op van € 114.000.
Het toezichthouderschap en het contractmanagement met betrekking tot Meerlanden is nog niet volledig ingevuld (voordeel € 49.000).

Openbare verlichting (nadeel lasten € 82.000)
De overschrijding valt in twee delen uiteen. In de eerste plaats zijn de energiekosten € 60.000 hoger. Deze zijn te verklaren door de gestegen tarieven van energielevering, energiebelasting, netbeheerkosten en een verrekening met 2021. Gezien de recente ontwikkeling op de energiemarkt en de tarieven voor energiebelasting zullen de energiekosten structureel hoger zijn. In de programmabegroting 2023 is met een stijging van de energiekosten rekening gehouden.
De overige € 22.000 wordt veroorzaakt door prijsstijgingen van materialen, zoals masten, meerwerk ten gevolge van onvoorzien meerwerk op de levering van adapters voor armaturen en onderhoud aan elektrische installaties, respectievelijk de heraanbesteding.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 39.000, voordeel baten € 1.000) worden niet toegelicht.

4.1 Openbaar groen en openluchtrecreatie (voordeel € 201.000)
Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer (voordeel lasten € 99.000, voordeel baten € 20.000)
Op het taakveld Openbaar groen en openluchtrecreatie worden de beheerkosten, de voorbereidingskosten van projecten en de groot onderhoudsprojecten van de onderdelen groen, water en spelen verantwoord. Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar bijlage 8.3 Meerjarenprojectenplan Buitenruimte bij deze jaarrekening.
Het voordeel in de lasten leidt door een lagere onttrekking uit de reserve buitenruimte tot een nadeel in reservemutaties van € 119.000. 

Onderhoud Greenpark (voordeel lasten € 55.000)
Greenpark wordt per deelgebied overgedragen. Dit gaat minder snel dan aanvankelijk verwacht. Hierdoor is € 55.000 van het gereserveerde bedrag voor het onderhoud niet besteed. Er komt een hernieuwde planning voor de overdracht.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 25.000, voordeel baten € 3.000) worden niet toegelicht.

4.2 Riolering (nihil)
Het positieve resultaat ten opzichte van de begroting op het taakveld riolering bedraagt € 101.000. Dit heeft betrekking op € 198.000 lagere lasten en € 96.000 hogere inkomsten. Conform regelgeving wordt het positieve resultaat ten opzichte van de begroting ad € 101.000 op dit taakveld toegevoegd aan de egalisatievoorziening riolering.

De twee belangrijkste redenen van de lagere lasten zijn de kosten van de gemalen en het beheer- en onderhoudsbudget. De lagere lasten gemalen (€ 138.000) zijn ontstaan doordat, door een toenemend tekort aan grondstoffen en materialen, vrijwel alle leveranciers op het gebied van elektronica en chipfabrikanten verdere vertraging hebben opgelopen bij het uitleveren van producten. Daardoor ontstaat vertraging in de uitvoering. Het budget onderhoud/beheer riolering laat een voordeel zien van € 74.000. Dit is met name veroorzaakt door een sterk gewijzigde aanpak van het onderzoek naar de riool- en grondwatermodelleringen, waardoor enkele grote onderzoekopdrachten doorgeschoven zijn in uitvoering.

De hogere inkomsten hebben betrekking op de rioolheffing en het in rekening gestelde/te stellen riool meerverbruik (water). Deze laatste is afhankelijk van het werkelijke waterverbruik bij zowel huishoudens als producenten en daarom lastig te voorspellen in de begroting. Jaarlijks wordt een schatting gemaakt op basis van de meest actuele afrekening van waterleverancier.

4.3 Afval (nihil)
Het positieve resultaat ten opzichte van de begroting bedraagt € 226.000 op het taakveld afval. De lasten zijn € 190.000 lager dan begroot, de baten zijn € 36.000 hoger dan begroot. Conform regelgeving wordt het positieve resultaat ten opzichte van de begroting ad € 226.000 op dit taakveld toegevoegd aan de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing.

De lagere lasten ten opzichte van de bijgestelde begroting hebben vooral betrekking op DVO1 Meerlanden en wordt voor iets meer dan de helft veroorzaakt door lagere kosten voor verwerking, transportkosten naar de eindverwerker, afhandelingskosten van verwerkers en de overslag van afval. Het overige deel wordt veroorzaakt doordat de ingroei van het nieuwe afvalbeleid in 2022 tot minder kosten heeft geleid als gevolg van een later tijdstip van invoering.

De hogere baten betreffen voor € 27.000 hogere ontvangsten van het Afvalfonds dan begroot, welke wordt veroorzaakt door een verwachte afrekening over 2020.

4.3 Milieubeheer (voordeel € 130.000)
Uitvoering energiebeleid (voordeel lasten € 91.000)
Het Servicepunt Energieadvies Aalsmeer heeft tot en met 2023 jaarlijks € 51.000 beschikbaar voor energieadvies aan collectieven en organisaties. Voor benutting van het budget is de gemeente afhankelijk van het aantal aanvragen uit de samenleving. In 2022 is in totaal voor € 25.000 aan adviesaanvragen gedaan (voordeel € 26.000). Dit bedrag wordt ook minder onttrokken aan de bestemmingsreserve duurzaamheidsfonds.

In 2022 heeft de gemeente Aalsmeer specifieke uitkeringen ontvangen voor energiearmoede ( € 161.000) en Nationale Isolatie Aanpak ( € 90.000). Via faseringen in 2022 en 2023 was voor energiearmoede € 70.000 en voor de Nationale Isolatie Aanpak € 18.000 beschikbaar in 2022.
Voor energiearmoede resteert eind 2022 € 7.000 en voor de Nationale Isolatie Aanpak de volledige € 18.000. De voorbereiding voor een aanpak van koopwoningen met een slecht energielabel nam onverhoeds meer tijd in beslag. De resterende middelen voor beide regelingen worden betrokken bij de uitwerking in 2023.

In 2021 heeft de gemeente Aalsmeer een bedrag van € 68.000 ontvangen in het kader van de provinciale subsidieregeling 'Regionale samenwerking energiebesparing koopwoningen'. Hiervan was voor 2022 nog € 49.000 beschikbaar. Ultimo 2022 is € 15.000 niet besteed. Deze middelen vallen vrij ten gunste van het rekeningresultaat.

Voor het plan van aanpak Aalsmeer Fossiel onafhankelijk 2019 – 2021 was in 2022 € 47.000 beschikbaar. Hiervan is ultimo 2022 € 17.000 niet besteed. Deze middelen waren niet nodig voor de afronding van het plan van aanpak of een verkenning naar duurzame warmte & koude systemen in Aalsmeer als aanvulling op de concept warmtevisie.
Het voordeel op de lasten (€ 17.000) leidt tot een lagere onttrekking aan de reserve duurzaamheidsfonds.

Van het structureel budget voor duurzaamheid bleef € 8.000 over. Deze middelen vallen vrij ten gunste van het rekeningresultaat.

Milieuvergunningen (voordeel lasten € 40.000)
In Aalsmeer zijn de bedrijven uit de Schinkelpolder toegevoegd aan het bedrijvenbestand van de OD NZKG. De gevelcontrole, om te zien welke (type)bedrijven aanwezig zijn op de Schinkelpolder, heeft minder uren gekost dan begroot. Deze bedrijven worden verder meegenomen in de reguliere controles.
Daarnaast zijn de taken voor asbest en bodem vraag gestuurd. Deze fluctueren altijd per jaar. De handhaving op asbest is voor 2022 lager geweest dan begroot.

Voorgesteld wordt om het volledige bedrag van € 40.000 te reserveren voor 2023 voor milieucontroles / milieuhandhaving in het kader van integrale controles in het kader van ondermijning.
Het is bekend dat er specialisten voor milieu ingehuurd moet gaan worden en dat hiervoor geen budget is.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel baten € 1.000) worden niet toegelicht.

4.4 Begraafplaatsen (nihil)
Het negatieve resultaat ten opzichte van de begroting op het taakveld begraafplaatsen bedraagt € 38.000. Zowel de lasten (€ 42.000) als de baten (€ 80.000) zijn lager dan begroot. Overeenkomstig regelgeving wordt het negatieve resultaat ten opzichte van de begroting van € 38.000 op dit taakveld onttrokken aan de egalisatievoorziening begraafplaatsen.

Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de ontvangen afkoopsommen in 2022 € 84.000 lager zijn dan verwacht. Dit zorgt voor een lagere bate (de ontvangen afkoopsom) als een lagere last (de afstorting in de voorziening afkoopsommen). Lagere afkoopsommen zijn ontstaan door minder verkoop van algemene graven, minder bijzettingen en minder verlengingen. De verkoop van particuliere graven is stabiel te noemen, maar verhoudingsgewijs is vaker gekozen voor de optie om het onderhoud jaarlijks te voldoen in plaats van meerjarig af te kopen.

Reservemutatie (nadeel € 220.000)
De onderstaande reservemutaties zijn, voor zover relevant, hiervoor ook toegelicht bij de belangrijkste begrotingsafwijkingen op de taakvelden.  De baten betreffen de onttrekking aan reserves, de lasten de storting in reserves.

Reservemutatie Buitenruimte verkeer en vervoer (nadeel onttrekking € 286.000)
De uitgaven aan de beheerprojecten wegen en bruggen zijn € 286.000 lager dan begroot wat resulteert in een lagere onttrekking aan de reserve buitenruimte.

Reservemutatie Buitenruimte openbaar groen en openluchtrecreatie (voordeel storting € 264.000, nadeel onttrekking € 383.000)
De uitgaven aan de beheerprojecten groen en recreatie zijn € 119.000 lager dan begroot, wat resulteert in  een lagere onttrekking aan de reserve buitenruimte.

De investering in de buitenruimte (Waterfront) is € 24.000 hoger dan begroot, waardoor zowel de toevoeging (aan de reserve kapitaallasten) als de onttrekking (uit de reserve buitenruimte) € 24.000 hoger zijn dan geraamd. De uitgaven voor herinrichting VVA-terrein zijn € 287.500 lager dan begroot, waardoor zowel de toevoeging aan de reserve kapitaallasten als de onttrekking aan de bestemmingsreserve Herinrichting VVA-terrein € 287.500 lager zijn dan begroot. De oorzaak voor de onderschrijding ligt in de weersomstandigheden: door een nat najaar heeft het werk enige tijd stil gelegen wat geleid heeft tot vertraging in de uitvoering. Per saldo is het financieel effect van beide mutaties budgetneutraal.

Reservemutatie Klimaatadaptatie (nadeel onttrekking € 22.000)
Het budget voor het hittestressonderzoek ad € 20.000 is in 2022 niet besteed. Dit resulteert in een lagere onttrekking aan de reserve Klimaatadaptatie.

Reservemutatie buitenruimte facilitaire projecten (voordeel storting € 250.000)
Zie toelichting programma 5, taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening, Facilitaire projecten

Burgemeester Kasteleinweg (nadeel storting € 182.000 BESLISPUNT )

Eind 2022 heeft de provincie Noord-Holland de eindrekening van project HOVASZ (Hoogwaardige openbaar vervoerverbinding Aalsmeer en Schiphol Zuid) opgemaakt.
Door scopewijzigingen, prijsstijgingen en onvoorziene omstandigheden is de totale investering vastgesteld op € 48,5 miljoen. Dat is € 10,7 miljoen hoger dan het in 2018 vastgestelde budget.  
De veroorzakers van de scopewijzigingen zijn de financiers. Aalsmeer heeft bijvoorbeeld gevraagd om aanleg van een extra persleidingen langs het tracé van de Burgemeester Kasteleinweg.

Over de projectrisico’s zijn in 2018 en 2020 afspraken gemaakt. Enkele voorvallen zijn niet aan één van de partijen toe te kennen, zoals de extra kosten veroorzaakt door de coronapandemie en de wijziging van de regels inzake de stikstofdepositie.
In het bestuurlijk overleg op 17 november 2022 zijn partijen (onder voorbehoud van instemming van de verschillende besturen) tot een akkoord gekomen over de verdeling van deze kosten. Daarvoor wordt de oorspronkelijk verdeling van de projectkosten tussen de partijen gehanteerd, zoals in de samenwerkingsovereenkomst uit 2016 is overeengekomen. Voor Aalsmeer betekent dit een aanvullende investering van € 182.000.
BESLISPUNT

Reservemutatie duurzaamheidsfonds (nadeel onttrekking € 41.000)
In 2022 is € 26.000 minder budget besteed aan het verstrekken van energieadvies en procesbegeleiding aan VvE’s, maatschappelijk vastgoed, kleine particuliere verhuurders en bedrijven (advies - zon op dak) via het Servicepunt energieadvies Aalsmeer (SEA). Tevens is € 17.000 minder onttrokken voor het plan van aanpak Aalsmeer Fossiel onafhankelijk 2019-2021.

Deze pagina is gebouwd op 07/12/2023 16:34:51 met de export van 07/12/2023 16:26:21