Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat hebben we ervoor gedaan in 2022? | Type | Status | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Een gunstigere beleving van de balans tussen revenuen en overlast van Schiphol. | 2022-1.1 Bij de rijksoverheid, zelfstandig en via de BRS, pleiten voor het op een andere manier onderzoeken van geluidsoverlast; de systematiek van de berekende hinder en het aantal ernstig gehinderden loslaten en overstappen op een systematiek waarbij meetgegevens een rol spelen. En daarvoor de meetgegevens van Sensornet te gebruiken. | Uitvoering | ||||||
2022-1.2 Het bij de Tweede Kamer pleiten voor volumebeperking van Schiphol ten einde de ervaren hinder in Aalsmeer en Kudelstaart substantieel te verminderen. Dit mede op basis van de MKBA zoals opgesteld door onderzoeksbureau CE Delft. | Uitvoering | |||||||
2022-1.3 Het via de Bestuurlijke Regie Schiphol bij de rijksoverheid pleiten voor wederkerigheid, ofwel het op elkaar afstemmen van luchtzijdige en landzijdige ontwikkelingen. | College | |||||||
Status: 'A' = aanvullende toelichting |
Actuele beleidsontwikkelingen
Thema Actuele beleidsontwikkelingen
Luchtruimherziening
De rijksoverheid houdt zich momenteel bezig met een herziening van het Nederlandse luchtruim. Het is de bedoeling om efficiënter gebruik te maken van dat luchtruim, rekening houdend met Europese wet- en regelgeving. Aanpassing van het luchtruim en vliegroutes kan van invloed zijn op de hinderbeleving en op ruimtelijke ontwikkelingen op de grond. Gemeenten waaronder Aalsmeer benadrukken het belang van wederkerigheid, ofwel het afstemmen van luchtzijdige ontwikkelingen en landzijdige ontwikkelingen. Het college blijft alert op het benutten van reactie-en bezwaarmogelijkheden op beleidsvoornemens van het ministerie.
Luchthavenverkeersbesluit
In 2021 heeft de rijksoverheid het ontwerp LVB met bijbehorend MER ter inzage gelegd. De gemeente Aalsmeer heeft hierop een zienswijze ingediend. Het wettelijk vastleggen van het plafond van 500.000 vluchten zorgt voor extra belasting van secundaire banen zoals de Aalsmeerbaan, terwijl het doel is om de secundaire banen door preferentieel baangebruik te ontlasten. Het is onduidelijk wanneer het nieuwe LVB wordt vastgesteld. De verwachting is eind 2023/ begin 2024
Luchthavenindelingbesluit
In 2021 heeft de rijksoverheid het ontwerp LIB ter inzage gelegd. Aanleiding was de aanleg van een viaduct over de A4 en verdubbeling van een rijbaan (voor vliegtuigen). Decentrale overheden waaronder Aalsmeer hebben gepleit voor aanpassing ook op andere punten, bijvoorbeeld daar waar het gaat om het regime binnen LIB 3. Ook zijn de decentrale overheden nog met het rijk in gesprek over het maken van een integrale beleidsafweging bij afwijkingen van het LIB. Niet bekend is wanneer het LVB wordt vastgesteld. In 2022 heeft het ministerie een aantal mogelijke aanpassingen aangekondigd. Ook is aangekondigd dat zal worden gestart met NOVEX Schiphol. In deze integrale visie zal het belang – volgens het ministerie – van een gezonde leefomgeving zwaarder wegen. De start zal naar verwachting halverwege 2023 plaatsvinden.
Einde ORS, nieuwe overlegstructuur
In navolging op het advies van ORS-voorzitter Van Geel is het de vraag op welke wijze de rijksoverheid een nieuwe overlegstructuur uitwerkt voor de luchtvaartsector, overheden, inwoners en maatschappelijke instanties. Gepleit is voor het oprichten van een 'bestuurlijke kolom' waarin decentrale overheden als overlegpartners een positie krijgen. Deze kolom is ook opgezet in de vorm van de BRS, het is nu zaak om ervoor te zorgen dat wij als decentrale overheid onze positie weten te behouden.