Financieel overzicht
bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting 2022 | Rekening 2022 | Saldo | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2021 | Primitief | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | 2022 |
8.1 Treasury | 294 | 105 | -16 | 169 | 185 | 120 | 304 | 184 | -1 |
8.1 OZB Woningen | 5.246 | 5.316 | 468 | 4.599 | 4.131 | 405 | 4.710 | 4.305 | 174 |
8.1 OZB Niet woningen | 4.643 | 4.668 | 133 | 5.212 | 5.080 | 133 | 5.187 | 5.054 | -26 |
8.1 Belastingen overig | 1.764 | 257 | 28 | 284 | 257 | 54 | 285 | 231 | -26 |
8.1 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 39.514 | 37.772 | 0 | 45.404 | 45.404 | 0 | 46.535 | 46.535 | 1.131 |
8.1 Overige baten en lasten | 1.069 | -111 | 990 | 2.976 | 1.987 | 799 | 3.843 | 3.045 | 1.058 |
8.1 Vennootschapsbelasting (VPB) | -11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11 | 0 | -11 | -11 |
Totaal saldo van baten en lasten | 52.519 | 48.006 | 1.602 | 58.645 | 57.043 | 1.521 | 60.863 | 59.343 | 2.300 |
Reservemutatie | 813 | 565 | 2.839 | 7.219 | 4.380 | 2.839 | 7.219 | 4.380 | 0 |
Resultaat | 53.333 | 48.571 | 4.441 | 65.864 | 61.423 | 4.360 | 68.083 | 63.723 | 2.300 |
Belangrijkste begrotingsafwijkingen
8.1 Treasury (nadeel € 1.000)
Beleggingen en deelnemingen (nadeel lasten € 101.000)
Aalsmeer heeft eind februari een langlopende geldlening afgesloten. De rentelasten die we voor deze lening moeten betalen zijn structureel in de begroting 2023 opgenomen. Voor het jaar 2022 echter niet. Dit zorgt voor een incidenteel nadeel van € 80.000.
Rentebaten schatkistbankieren (voordeel baten € 89.000)
Betreft de ontvangen rente over de uitstaande gelden bij het Ministerie van Financiën (schatkistbankieren).
Rente SVN (voordeel baten € 26.000)
De Stichting Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN) verstrekt leningen om het volkshuisvestingsbeleid te bevorderen en voert ook de verordening Duurzaamheidslening en duurzaamheidsfonds uit voor de gemeente Aalsmeer. In 2022 is voor € 26.000 aan rente ontvangen.
Overig: betreft diverse afwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 35.000 en voordeel baten € 20.000) die niet nader toegelicht worden.
8.1 OZB woningen (voordeel € 174.000)
Uitvoering motie 11 november 2021 "Eenmalige belastingkorting voor huishoudens 2022" (raadsbesluit 27 januari 2022) (voordeel baten € 77.000)
Alle huishouders die recht hadden op de compensatie hebben deze ontvangen. Er is voor in totaal € 1.243.000 aan compensatie verleend, terwijl bij het opstellen van de 1e bestuursrapportage 2022 was uitgegaan van € 1.320.000.
Oninbare belasting vorderingen (voordeel lasten € 39.000)
In de begroting is een budget opgenomen om, indien noodzakelijk, een storting te kunnen doen aan de voorziening dubieuze debiteuren belastingen. Omdat er een bedrag kon vrijvallen is dit budget niet nodig gebleken. De vrijval van de voorziening is onderdeel van de diverse kleinere afwijkingen.
Overig: betreft diverse afwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 24.000 en voordeel baten € 34.000) die niet nader toegelicht worden.
8.1 OZB niet woningen (nadeel € 26.000)
Dit betreft het verschil tussen de geraamde en gerealiseerde inkomsten OZB eigenaren en gebruikers niet woningen.
8.1 Belastingen overig (nadeel € 26.000)
Dit betreft de eenmalige uitvoeringskosten belastingkorting voor huishoudens en de bijdrage proceskosten GBA.
8.1 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds (voordeel € 1.131.000)
Decembercirculaire 2022 (voordeel baten € 814.000)
Eind december is de decembercirculaire 2022 verschenen. De financiële gevolgen daarvan op de algemene uitkering uit het gemeentefonds voor 2022 konden niet meer in 2022 ter besluitvorming worden voorgelegd. De raad is daarom eind januari 2023 met een raadsbrief over de financiële gevolgen voor de jaarstukken 2022 geïnformeerd.
Na de 2e bestuursrapportage, stand septembercirculaire 2022, zijn aantallen in de maatstaven gewijzigd (€ 274.000). Daarnaast is voor de energietoeslag 2023 € 464.000 uitgekeerd. Tot slot is in verband met taakmutaties € 76.000 extra uitgekeerd wat in 2022 niet meer besteed kon worden. Per saldo resulteert dit in een voordelig effect van € 814.000. Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om bij de resultaatbestemming € 464.000 inzake de energietoeslag 2023 over te hevelen naar 2023.
Compensatie inkomstenderving gemeenten corona (voordeel baten € 365.000)
De in de 2e bestuursrapportage 2022 opgenomen compensatie inkomstenderving is onder 8.1 Overige baten en lasten opgenomen, terwijl dit via de algemene uitkering is ontvangen op 8.1 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds.
Overig: betreft diverse afwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel baten € 48.000) die niet nader toegelicht worden.
8.1 Overige baten en lasten (voordeel € 1.058.000)
Suppletie BTW 2017-2021 (Voordeel baten € 915.000)
Verrekening en compensatie van BTW op algemene kosten (overhead) vindt plaats op basis van het algemene mengpercentage. Dit mengpercentage is sinds 2019 niet meer herijkt, terwijl dit wel jaarlijks had gemoeten. Daarom is er een btw nacalculatie uitgevoerd over de jaren 2017-2021. Op basis van een aanzienlijk lager percentage kostprijs verhogend (1,46% in 2021 in plaats van 6,22%) krijgt de gemeente nog BTW terug over de afgelopen 5 jaar. Daarnaast kan Aalsmeer nog BTW verrekenen op kosten van collectief vraagafhankelijk vervoer en als gevolg van analyse van de BTW-regels die in de administratie zijn opgevoerd. Het gaat om een teruggave verzoek van in totaal € 915.000.
Suppletie BTW 2022 (voordeel baten € 160.000)
Het jaar 2022 is in het eerste kwartaal van 2023 aan een nacalculatie onderworpen. Dit heeft een positief resultaat opgeleverd van € 160.000. De uitkomst hiervan is meerjarig betrokken bij de 1e bestuursrapportage 2023 en Kadernota 2024.
Compensatie inkomstenderving gemeenten corona (nadeel baten € 365.000)
Zie hiervoor onder 8.1 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds.
Oekraïne (voordeel baten € 135.000)
Op 24 februari 2022 begon de Russische inval in Oekraïne. Als gevolg van de gevechten is een vluchtelingenstroom op gang gekomen waar ook Nederland en Aalsmeer mee te maken hebben gekregen. Een beroep werd gedaan op de gemeente om opvang te bieden voor deze ontheemde mensen. Uiteindelijk heeft Aalsmeer gemiddeld 123 plaatsen gerealiseerd voor opvang. Maar opvang was niet het enige wat gerealiseerd moest worden. Daarnaast zijn ook de volgende activiteiten verricht:
- Registratie van vluchtelingen in de BRP alsmede het doorvoeren van mutaties bij verhuizingen. Op 31 december 2022 waren in totaal 398 vluchtelingen uit Oekraïne in de BRP Aalsmeer geregistreerd.
- Doorgeleiding van werk door onder meer het werkplein.
- Voorbereiden en uitvoeren van de Leefgeldregeling voor de dagelijkse levensbehoefte van de ontheemden.
- Organiseren van tussenvoorzieningen voor het onderwijs alsmede het maatschappelijk werk en vluchtelingenwerk.
- Opvang van meekomende huisdieren.
- Verzorgen van onderwijs, in eerste instant gericht op het eigen maken van de Nederlandse taal alsmede regulier (basis)onderwijs.
- Vervoer van leerlingen naar de onderwijslocaties.
- Organiseren van kinderopvang.
- Op locaties waar geen maaltijdvoorziening aanwezig was is voor catering gezorgd.
Vanuit de rijksoverheid is gecommuniceerd dat gemeenten de kosten die zij maken voor deze opvang kunnen declareren bij het Rijk. Hiervoor is een rijksregeling in het leven geroepen die tot 15 oktober € 100 per dag per plaats vergoedde en vanaf 15 oktober € 83 per dag per plaats. Hierbij is niet de werkelijke bezetting vergoed, maar het aantal beschikbare plaatsen.
Uiteindelijk heeft dit geleid tot een totale kostenpost van € 2.789.000, waarbij de rijksbijdrage gelijk is gehouden aan de werkelijke kosten. Pas na de 2e bestuursrapportage 2022 is gebleken dat de werkelijke kosten op een andere wijze over de programma's verdeeld moesten worden dan waar bij het opstellen van de begroting rekening mee is gehouden. Dit resulteert in een voordeel op programma 8 van € 165.000 en een even groot nadeel op de overige programma's.
Stelpost kapitaallasten (voordeel lasten € 41.000)
In de stelpost kapitaallasten is nog € 41.000 beschikbaar. Hier is na de 2e bestuursrapportage geen beroep meer op gedaan.
Stelpost taakmutaties (voordeel lasten € 111.000)
In de meicirculaire 2021 heeft Aalsmeer € 111.000 ontvangen ten behoeve van de uitvoering van de wet WOO-WOB. De AA-organisatie heeft een programmaplan uitgewerkt om beide gemeenten WOO-proof te maken, waar ook de kernorganisatie Aalsmeer in wordt meegenomen. In het kader van de vernieuwde samenwerkingsafspraken AA is onder meer een egalisatiefonds AA ingesteld, waarin Aalsmeer en Amstelveen beide een bedrag hebben gestort. De kosten van de implementatie van de WOO worden uit deze reserve gedekt. Daarmee kan deze stelpost vrijvallen ten gunste van het rekeningresultaat.
Overig: betreft diverse afwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 39.000 en voordeel baten € 22.000) die niet nader toegelicht worden.
8.1 Vennootschapsbelasting (nadeel € 11.000)
Dit betreft de voorlopige aanslag 2022 vennootschapsbelasting.