Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat hebben we ervoor gedaan in 2022? | Type | Status | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Inwoners, die (aangepast) kunnen werken, zijn (binnen korte tijd weer) aan het werk. | 2022-1.1 Het Werkplein blijft alle inwoners van Aalsmeer ondersteunen terug naar werk en/of opleiding. | Uitvoering | ||||||
2022-1.2 Door het benaderen van werkgevers en het verbeteren van de samenwerking met het UWV wordt vanuit het Werkplein A/A geprobeerd inwoners (ook met een afstand tot de arbeidsmarkt) duurzaam te plaatsen in een baan. | Uitvoering | |||||||
2022-1.3 De inwoners met een arbeidsbeperking worden gefaciliteerd een stap te zetten op het continuüm van (arbeidsmatige) dagbesteding naar (beschut) werk. Met dit zogenoemde ‘simpel switchen’ wordt ook beoogd dat inwoners worden gefaciliteerd een stap terug te zetten wanneer een stap vooruit op dit continuüm een stap te ver blijkt te zijn. In 2022 worden de aanbevelingen uit het onderzoek naar de dienstverlening voor de doelgroep met een arbeidsbeperking verder geïmplementeerd. | Uitvoering | A | ||||||
2022-1.4 Het beleid voor Social Return on Investment wordt uitgevoerd. | Uitvoering | |||||||
2022-1.5 De sluitende aanpak voor jongeren wordt voortgezet, waarbij nadrukkelijk wordt geprobeerd meer jongeren zonder | Uitvoering | |||||||
2. Inwoners met (voor hen onbeheersbare) schulden hebben voldoende perspectief er uit te komen. | 2022-2.1 Verder invulling geven aan de acties uit de beleidsnota schuldhulpverlening. Hierbij gaat het o.a. om versterking vroegsignalering, vergroting toegankelijkheid en focus op specifieke doelgroepen zoals jongeren en ondernemers. | Uitvoering | ||||||
3. Inwoners met een laag inkomen zijn voldoende effectief ondersteund. | 2022-3.1 Beoordeeld wordt hoe we het gebruik van de gemeentelijke collectiviteit verder kunnen vergroten. Hierbij wordt ook gekeken of het aanbieden van een nieuwe collectieve zorgverzekering voor inwoners met een geringe zorgvraag hieraan een bijdrage kan leveren. Dit is de Aanvullende verzekering Basis. | Uitvoering | A | |||||
2022-3.2 In 2022 wordt de pilot uitbreiding zwemregeling voortgezet. | Uitvoering | |||||||
Status: 'A' = aanvullende toelichting |
Nummer actiepunt | Aanvullende toelichting |
---|---|
2022-1.3 | De beschreven werkwijze is nog steeds een belangrijk aandachtspunt aangezien dit nooit af is. Wel heeft de afgelopen (corona) jaren de nadruk gelegen op het aan het werk helpen van kandidaten die door de lockdowns niet meer door konden op hun werkplek. Beleidsmatig en qua uitvoering blijft dit actueel. Samen met AM match wordt gekeken naar de vervolgstappen. |
2022-3.1 | Het aantal unieke verzekerden is gelijk gebleven. Zorg & Zekerheid heeft met ingang van 2022 een aanvullende verzekering basis beschikbaar voor gemeenten die de minimapolis afnemen. Het college zal o.a. op basis van ervaringen van andere gemeenten bezien op dit een bruikbare aanvulling is op het aanbod. De gemeentelijke bijdrage aan de collectieve zorgverzekering is al vele jaren niet verhoogd, terwijl de kosten van de polis wel zijn gestegen. Hierdoor wordt het gemeentelijke aanbod relatief minder aantrekkelijk wat zich lijkt te uiten in een lager bereik, namelijk 25% van de doelgroep in plaats van 35% (landelijk gemiddeld bereik). Veel inwoners met een laag inkomen hebben chronische gezondheidsproblemen. Het is daarom belangrijk dat zij een goede toegang hebben tot zorg, door middel van een passende zorgverzekering. Als het bereik stijgt en/of de gemeentelijke bijdrage wordt verhoogd betekent dat ook dat de kosten voor de gemeente hoger worden. Dit zal tegen elkaar afgewogen moeten worden. |